onsdag 20. mars 2013

Villmannen trenger ett drikkesystem - uten farlige kjemikalier

Villmannen skal være mye på tur fremover, og ser klart behovet for et godt drikkesystem som for eksempel en Camelbak eller lignende. Men hva er egentlig best? Og hvilket er garantert uten farlige kjemikalier?

Jeg tror at mange ikke er klar over at det finnes mange produkter som vi kan kjøpe i butikken som inneholder farlige kjemikalier, som vi igjen får i oss. Det er verdt å tenke på.



Farlige kjemikalier? 

Det er slik at mye plast som blir laget, blir "myknet" opp litt fra den normale harde plastkonsistensen ved å blande med kjemisk farlige kjemikalier som feks. Bisfenol-A, eller ftalater. Hvis du ikke forstår hva jeg mener enda, så kan du fortsette å lese litt nedover, og se på filmen "Underkastelsen" av Stefan Jarl, og linkene under.

Har du et kjøkkenredskap, med myk plast som du føler du får ett belegg på fingrene av? Lurer du på hva det kan være? Les videre.

Se trailer for "Underkastelsen" 

http://www.miljostatus.no/Tema/Kjemikalier/Noen-farlige-kjemikalier/Bisfenol-A/

http://no.wikipedia.org/wiki/Ftalater

http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

http://www.naturalnews.com/032497_BPA_plastic.html

Hvertfall så er det slik at mange nye kjøkkenredskaper, drikkeflasker og andre ting benytter seg av et slikt "myknet" plastmaterial (typisk PVC tilsatt et kjemikalie), og dette hele tiden smitter av disse farlige kjemikaliene som vi så får på fingre, i munnen, og dermed også ender i matkjeden vår og forurenser oss. Dette lagres i kroppen over tid, og blir til slutt så høyt at det kan skade arvestoffene våre (DNA'et), og spesielt fostre, om man er gravid.

Jeg ble kjent med denne informasjonen da jeg så den svenske dokumentaren som tok opp en økning i fostre med feil på kjønnsorganer, og økt forekomst av barn med læringsvansker, og har siden gjort en del for å ikke bruke, eller omgi meg med slike "myke" PVC-materialer.

Drikkesystemer - hvilke merker finnes og er garantert uten farlige kjemikalier? 


Camelbak skriver på sin nettside(hvis du følger linken), at de er uten disse farlige kjemikaliene og nevner Bisfenol-A i informasjonen på siden:

"Bisphenol-A is an ingredient used to make polycarbonate. Due to consumer requests, CamelBak is proud to offer Bisphenol-A Free (BPA-Free) eddy bottles, Kids’ bottles, and Groove™ bottles made of a copolyester polymer called Tritan® from Eastman..."


Nalgene skriver at noen av deres produkter ikke nødvendigvis inneholder BPA(Bisfenol-A):

" What does the #7 represent?

Most plastic containers are marked (usually on the bottom) with a number within a triangle with arrows – commonly known as a recycling symbol. These numbers, known as the resin identification coding system, were created in 1988 to facilitate recycling programs across the country. These recycling numbers can range from #1 to #7, depending on the type of plastic. The #7 recycling label is a catchall indicator for plastics made with a resin other than those in the #1 to #6 designations, or made of more than one resin. The #7 category not only includes polycarbonate, but also includes compostable plastics made of organic material and other types of plastic that do not necessarily contain BPA (Bisphenol-A). For example, our new Everyday™ line manufactured with Eastman’s Tritan™ copolyester is a #7, but does not include BPA."


Platypus/MSR/Cascade:


"All Platypus hydration products are 100% BPA-free, made with durable urethane and food-grade, taste-free polyethylene interiors."

og:

"Contrary to some reports, a recycling code #7 does not necessarily mean the plastic contains BPA. A #7 designation means that it simply doesn’t fit in codes #1-6. Platypus products are made with a laminate film, which is why they are designated #7, but they do not contain BPA or polycarbonate."


Konklusjon

Konklusjonen er vel at jeg enda ikke vet nok om hva jeg skal velge, så jeg må søke mer informasjon. Men jeg skal ha ett produkt som er fritt for BPA eller Ftalater eller annet giftig kjemikalie. Det virker som materialene Copolyester eller Urethane/Ethyl Carbamate er et alternativ. Men så fant jeg jo disse da:

http://en.wikipedia.org/wiki/Copolyester
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethyl_carbamate


Drikkeflaske av metall?





Ingen konklusjon

Så jeg vet faktisk ikke lenger om jeg skal ha ett drikkesystem av myk plast, kanskje jeg klarer meg fint med enten thermos'en, eller lettvekts stål, eller aluminiumsflaske med vann, da unngår jeg hvertfall å putte noe potensiell giftig plast-opplegg inn i munnen hver gang jeg skal drikke.

Noen som har tips, så tas de imot med takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar